Aktivity projektu

Náš tým

Aktivity pracovní skupiny jsou rozděleny do několika aktivit. Každá aktivita má svého vedoucího (garanta) a pracovní tým. Pracovní týmy jsou typicky tvořeny osobami napříč institucemi/projekty. Vedoucí pracovní skupiny definuje cíle a harmonogram pracovní skupiny, koordinuje pracovní schůzky svého týmu a přípravu výstupů.

Kontakt

Webová stránka: https://www.wg-rdm.cz/

E-mail: Pracovní skupina pro Research Data Management v ČR <wg-rdm.cz@space.muni.cz>

Koordinace pracovní skupiny

Vedoucí/garant aktivity

Michal Růžička

Pracovní tým

  • vedoucí/garanti ostatních aktivit

Cíl

Řízení činnosti pracovní skupiny, definice cílů a harmonogramu jejich plnění, kontrola plnění cílů. Zajištění komunikace a koordinace práce s ostatními relevantními skupinami a subjekty v ČR. Zajištění a správa organizačních a komunikačních prostředků pro řízení a podporu činnosti skupiny.

Výstupy

  1. Plán práce skupiny, včetně

    • aktivit projektu,

    • cílů,

    • členů pracovní skupiny a poradního výboru

      • s rozdělením členství v jednotlivých aktivitách.

  2. Technická infrastruktura pro podporu činnosti skupiny

    • Společná komunikace, kalendář, úložiště souborů, issues tracker, videokonferenční platforma.

Harmonogram

  • Listopad 2020:

    • Ustanovení pracovní skupiny a poradního výboru.

    • Vytvoření technické podpory její práce a komunikace.

    • Stanovení základních tezí, cílů a pracovního plánu.

      • Určení vedoucích aktivit.

      • Určení základního plánu.

  • Leden 2021:

    • Potvrzení pracovních skupin, týmů, plánů.

  • od února 2021:

    • Pravidelné schůzky s vedoucími aktivit.

      • Sledování (ne)plnění plánů práce.

    • Koordinace s dalšími aktivitami v ČR (NCIP VaVaI, HR Award manageři, OpenAIRE, …).


Architektura repositářů pro výzkumné publikace a data v ČR

Vedoucí/garant aktivity

Michal Růžička

Pracovní tým

  • David Antoš

  • Miroslav Šimek

  • Martin Lhoták

  • Vlastimil Krejčíř

  • Tomáš Čížek

  • Jan Dvořák

  • Jiří Marek

  • Milan Janíček

Cíl

Vytvořit high-level architekturu repositářů v souladu s FAIR principy, vztahy mezi datovými repositáři v ČR – oborové, institucionální datové repositáře, agregátor metadat.

Výstupy

  1. Souhrn/mapa repositářů v re3data.org.

  2. Soupis známých řešení typu LINDAT/CLARIAH-CZ a propojení na aktivity EOSC za ČR.

  3. Analýza vhodných institucí, které by mohly být potenciálním národním agregátorem.

Harmonogram

  • Do konce března 2021:

    • Dle průzkumu datových repositářů v ČR zajistit s provozovateli repositářů jejich korektní registraci v re3data.

    • Soupis známých řešení typu LINDAT/CLARIAH-CZ a propojení na aktivity EOSC za ČR.

  • Do konce dubna 2021:

    • Analyzovat vhodné instituce, které by mohly být potenciálním národním agregátorem.

  • Průběžně:

    • Zápis datových repositářů do re3data.

Metadatové schéma: Základní společné metadatové schéma pro data v souladu s FAIR principy

Vedoucí/garant aktivity

Petra Černohlávková

Pracovní tým

  • Zdenka Dudová

  • Michal Růžička

  • Milan Janíček

  • Rudolf Sýkora

Konzultanti

  • Joachim Schöpfel

  • Jan Dvořák

Cíl

Definice základního společného metadatového schématu pro data v souladu s FAIR principy.

Výstupy

  1. Analýza schémat

  2. Základní společné metadatové schéma pro data v souladu s FAIR principy.

  3. Průnik vytvořeného schématu se zdrojovými.

  4. Dokumentace k metadovému schématu.

Harmonogram

  • Do konce roku 2020:

    • Sestavení týmu

  • Leden 2021

    • Zmapování existujících schémat pro datové sady – ČR + zahraničí

      • ASEP (KNAV)

      • NTK

      • Zenodo

      • FAIRsharing

      • figshare

      • OpenAIRE

      • RDA

    • Výběr relevantních schémat/zúžení schémat k analýze

  • Únor–březen 2021:

    • Sběr schémat, stanovení hodnotících kritérií a zahájení analýzy schémat

      • Průběžné pracovní schůzky na čtrnáctidenní bázi s reportem postupu analýz.

  • Duben–květen

    • Vypracování prvního návrhu společného metadatového schématu pro výzkumná data v ČR.

      • S ohledem na implementovatelnost v existujících repozitářích v ČR.

  • Květen/červen 2021:

    • Prezentace výsledků analýzy a návrhu společného metadatového schématu.

Metadatové schéma: Referenční implementace metadatového schématu

Vedoucí/garant aktivity

Miroslav Šimek

Pracovní tým

  • Referenční implementace v Invenio

    • Miroslav Šimek

  • Referenční implementace v DSpace

    • Vlastimil Krejčíř

  • Referenční implementace v ARL/ASEP

    • Rudolf Sýkora

Cíl

Referenční implementace společného metadatového schématu pro data pro použití v různých repositářích.

Výstupy

  1. Referenční implementace metadatového schématu v jednotlivých typech repositářů (DSpace, Invenio, …).

  2. Ověření interoperability mezi různými repositáři na úrovni výměny metadat.

Metadatové schéma: Pilotní projekt – metadatové schéma pro organickou chemii

Vedoucí/garant aktivity

Eva Dibuszová

Pracovní tým

  • Radek Cibulka

  • Miroslav Šimek

  • Petra Černohlávková

  • Eva Hnátková

  • Robert Pergl (v jednání)

Cíl

Připravit metadatové schéma pro organickou chemii včetně pilotního otestování v institucionálním repozitáři VŠCHT Praha.

Výstupy

  1. Analýza standardů v daném oboru

  2. Nastavení DMP

  3. Metadatové schéma pro organickou chemii

  4. Implementace a pilotní ověření V IR

Harmonogram

  • Leden 2021:

    • Informační schůzka s výzkumnou skupinou

    • Návrh plánu činností aktivit, na jehož základě bude sestaven harmonogram

Metadatové schéma: Záznam výsledku typu Data pro RIV

Vedoucí/garant aktivity

Jiří Marek

Pracovní tým

  • Eva Hnátková

  • Zdenka Dudová

  • Michal Růžička

  • Jan Dvořák

  • Petra Černohlávková

  • Milan Janíček

  • Rudolf Sýkora

Cíl

Návrh metadatové schématu pro záznamy výsledků typu Data pro RIV, které bude používáno CRIS pro sdílení metadat o těchto výsledcích.

Výstupy

  1. Metadatové schéma záznamu výsledku typu Data pro RIV.

Harmonogram

  • Do konce dubna 2021:

    • Ve spolupráci s RVVI a aktivitou Hodnocení vědy návrh záznamu výsledku typu Data pro RIV.

PIDs: Persistentní identifikátory osob

Vedoucí/garant aktivity

Eva Hnátková

Pracovní tým

  • Jan Dvořák

  • Martin Lhoták

  • Petra Bártková

Cíl

Zavést jedinečný identifikátor pro identifikaci domácích autorů (ORCID iD) jako povinnou součást IS VaVaI, což je v souladu s opatřením č. 7 Akčního plánu pro Imlementaci Národní strategie otevřeného přístupu České republiky k vědeckým informacím na léta 2017–2020.

Výstupy

  1. Analýza současného stavu zavedení ORCID ve VO.

  2. Návrh na zřízení národního konsorcia ORCID v rámci České republiky.

Harmonogram

  • Leden 2021

    • Informační schůzka s ostatními garanty perzistentních identifikátorů za účelem synchronizace průzkumu na jednotlivých institucích.

      • Nastavení harmonogramu dalších aktivit.

  • Únor 2021

    • Příprava průzkumu.

    • Na institucích zapojených do pracovní skupiny snaha prosadit s vedením povinnost pracovníků studentů vykazující tvůrčí činnost mít ORCID.

  • Březen 2021

    • Průzkum.

  • Duben 2021

    • Zájem institucí o zřízení národního konsorcia ORCID, návrh společného prohlášení a koordinace aktivit pro kolektivní členství ORCID.

PIDs: Persistentní identifikátory digitálních objektů

Vedoucí/garant aktivity

Martin Lhoták

Pracovní tým

  • Michal Růžička

  • Jan Dvořák

  • Milan Janíček

  • Miroslav Šimek

  • Tomáš Čížek

  • Jozef Mišutka

  • Eva Hnátková

  • Rudolf Sýkora

Cíl

Na národní úrovni fungující a všemi aktéry uznávaný a užívaný systém persistentních identifikátorů pro digitální objekty kompatibilní s evropským či světovým state-of-the-art.

Výstupy

  1. Zpráva o stavu přidělování DOI či jiných PID pro digitální objekty na jednotlivých institucích.

  2. Koncepce přidělování PID pro digitální objekty.

Harmonogram

  • Do konce roku 2020:

    • Na institucích zapojených do pracovní skupiny ověřit:

      • Přidělují instituce DOI či jiný PID publikacím?

      • Jsou schopny přidělovat DOI či jiný PID digitálním objektům, jaký PID případně již nyní přidělují?

  • Do konce května 2021:

    • Rozhodnout o nejhodnějším typu PID pro jednotlivé typy digitálních objektů.

  • Do konce srpna 2021:

    • Koncepce přidělování PID pro digitální objekty.

PIDs: Persistentní identifikátory institucí

Vedoucí/garant aktivity

Milan Janíček

Pracovní tým

  • Jan Dvořák

  • Marie Kovaříková

  • David Šlosar

Cíl

Na národní úrovni fungující a všemi aktéry uznávaný a užívaný systém persistentních identifikátorů pro instituce kompatibilní s evropským či světovým state-of-the-art. Ideálně mezinárodní systém, který bude perspektivní z hlediska přímého začlenění informací o našich institucích do mezinárodních agregátorů jako OpenAIRE.

Výstupy

  1. Zpráva o stavu přidělování PID pro identifikaci institucí na jednotlivých institucích.

  2. Koncepce přidělování PID pro identifikaci institucí.

Harmonogram

  • Do konce roku 2020:

    • Na institucích zapojených do pracovní skupiny ověřit:

      • Používají nějaký PID pro identifikaci institucí?

  • Do konce února 2021:

    • Rozhodnout o nejhodnějším typu PID pro identifikaci institucí.

  • Do konce května 2021:

    • Koncepce přidělování PID pro instituce.

Hodnocení vědy

Vedoucí/garant aktivity

Jiří Marek

Pracovní tým

  • Eva Hnátková

  • David Šlosar

Cíl

Data jako (státem i vědeckou komunitou) uznávaný výsledek vědeckého bádání, tj. vědci i hodnotitelé vědy vidí stejný smysl v publikování kvalitních datových sad jako v publikování kvalitních publikací. Existuje standardní systém podpory pro vykazování dat jako vědeckých výsledků.

Výstupy

  1. Data jako oficiální uznávaný typ výsledku v číselníku IS VaVaI.

Harmonogram

  • Do konce roku 2020

    • Dopis na RVVI s informací o vzniku této pracovní skupiny, vysvětlení, proč jsou data důležitým vědeckým výsledkem a návrhem na spolupráci na začlenění výzkumných dat jako položky číselníku typů uznávaných vědeckých výsledků.

      • Již nyní je to v legislativním procesu, jde o metodické podchycení této legislativní změny.

Vzdělávání a podpora pro vědce

Vedoucí/garant aktivity

Eva Hnátková

Pracovní tým

  • Jiří Marek (MUNI)

  • Zdenka Dudová (MUNI)

  • Pavla Foltynová (MUNI/CEITEC)

  • Marika Hrubá (MUNI)

  • Michal Růžička (MUNI)

  • Dagmar Hanzlíková (UK)

  • Veronika Zemanová (AV ČR)

  • Hana Janečková (UTB)

  • Tereza Šímová (AV ČR/ČZU)

  • Anežka Kodatová (ČZU)

  • Martin Lhoták (KNAV)

  • Tereza Šírová (AV ČR)

  • David Šlosar (KNAV)

Cíl

Cílem aktivity je v krátkodobém a střednědobém horizontu osvěta vědeckých pracovníků, studentů a projektového managementu v oblasti Open Science, v kontextu skupiny zejména v oblasti FAIR data. V dlouhodobém horizontu pak zajištění vzdělávání kvalifikovaných osob v oblasti péče o data (Data Curators, Data Stewards, Data Scientists).

Výstupy

  1. Ustanovený komunikační kanál napříč institucemi pro koordinaci aktivit v oblasti vzdělávání a podpory vědců.

  2. Zpracovaný seznam otázek a odpovědí pro vědce.

  3. Vzdělávací materiály pro vědce na téma Data Management Plan.

  4. Nasazený Data Stewardship Wizard na MUNI a VŠCHT.

  5. Minor Data Stewardship na MUNI.

Harmonogram

  • Leden–březen 2021:

    • Informační schůzka se členy této aktivity a návrh plánu činností na jehož základě bude postaven konkrétnější harmonogram.

    • Ustanovení komunikačního kanálu napříč institucemi pro koordinaci aktivit v oblasti vzdělávání a podpory vědců (cílem je více komunikovat podle oborů, nikoliv podle institucí).

    • Vypracování vzorových odpovědí na otázky vědců + odpovídající propagace (zapojené instituce, pracovní skupina Open Science manažerů v rámci HR Award projektu apod.)

  • Duben–červen 2021:

    • Připravit vzdělávací materiál pro vědce na téma Data Management Plan.

    • Vysvětlení účelu DMP, kdy jsou DMP vyžadovány, šablony a ukázkově vypracované DMP pro významné projektové výzvy, kde je DMP třeba (H2020).

    • Na vybraných institucích (minimálně MUNI a VŠCHT) nasadit instanci Data Stewardship Wizard pro podporu příprav DMP výzkumníky. Včetně přípravy podpůrné dokumentace a vzdělávacích a uživatelských manuálů pro koncové výzkumníky, kteří mají nástroj používat.

    • Na MUNI vytvořit malus „Data Stewardship“

  • Průběžně:

    • Spolupráce pracovní skupiny s Open Access manažery a AKVŠ.

    • Pořádání workshopů, seminářů a dalších osvětových akcí.